asbestattest

Sinds 23 november 2022 is het verplicht om bij de verkoop van je woning een asbestattest voor te leggen. De Vlaamse overheid voerde het verplichte asbestattest in omdat ze heel Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig willen maken. In dit artikel kom je er alles over te weten, van de procedure tot de kostprijs.

Voor wie is het asbestattest verplicht? 

Iedereen die eigenaar is van een gebouw met bouwjaar voor 2001 en de woning wil verkopen, is verplicht om een asbestattest te hebben.

Ook bij de verhuur van een woning met bouwjaar voor 2001 is een asbestattest verplicht. Wanneer er een nieuwe huurdersovereenkomst wordt afgesloten is het dus verplicht om een kopie van het asbestattest te bezorgen aan de huurders. Bij een overeenkomst die al loopt, bezorg je je huurders de kopie van het asbestattest maximaal een maand na de datum die vermeld staat op het attest.

En wat met gebouwen met bouwjaar na 2000? 

asbestattest

Het gebruiken van asbesthoudende materialen werd verboden in gebouwen na 2000. In principe mogen deze gebouwen dus geen asbest bevatten en is een asbestattest opstellen niet verplicht. Daarnaast is een postinterventiedossier opstellen wel verplicht. In dit dossier vind je alle informatie terug over de bouwmaterialen die werden gebruikt.

Hoe een asbestattest verkrijgen? 

Allereerst stel je een gecertificeerde asbestdeskundige aan die het onderzoek uitvoert. Weet je niet meteen waar je een asbestdeskundige vindt? De Vlaamse overheid stelde een lijst samen met gecertificeerde asbestdeskundige. Raadpleeg de lijst en maak een afspraak.

Je kan daarnaast ook een volmacht geven om het asbestattest te laten opmaken door een notaris, gebouwbeheerder of zelfs een makelaar. In dit geval maak je een afspraak bij de betrokken partij.

Nadat je een afspraak hebt gemaakt, voert de asbestdeskundige een onderzoek uit. Tijdens dit onderzoek maakt de deskundige een inventaris op met een beschrijving van alle materialen die een risico kunnen vormen bij het gebruik van de woning. Daarnaast neemt de asbestdeskundige ook stalen af die geanalyseerd worden door een testlabo.

Na het onderzoek van de stalen, bezorgt de asbestdeskundige je een attest van de OVAM. Het attest heeft een standaard geldigheidstermijn van 10 jaar. Je zal het attest ook steeds kunnen raadplegen via de Woningpas.

Kostprijs van en asbestattest

De kostprijs wordt bepaald door de asbestdeskundige zelf aan de hand van verschillende factoren:

  • De oppervlakte van de te inspecteren woning
  • De ouderdom van het gebouw
  • Het aantal monsterafnames en bijkomende laboanalyses

 

Bij de meeste partijen vraag je op voorhand een offerte aan, maar hieronder vind je al een richtprijs:

  • Appartement: €420,- incl BTW en 2 staalnames
  • Woning tot 500m²: €540,- incl BTW en 2 staalnames
  • Woning vanaf 500m²: €690,- incl BTW en 2 staalnames
  • Bijkomende stalen kosten €40,-/staal

 

Voor het afleveren van het attest vraagt de OVAM een bijdrage van 50 euro die wordt doorgerekend aan de klant.

De woning is niet-asbestveilig, wat nu?

asbestattest

Wanneer je woning niet-asbestveilig verklaard wordt, zijn er enkele acties die je kan ondernemen. De acties worden opgedeeld in vijf categorieën en zijn mee opgenomen in het asbestattest: dringend verwijderen, dringend maatregelen nemen, verwijderen, maatregelen nemen en zorgvuldig beheren.

Om asbest te verwijderen schakel je best een gecertificeerde deskundige in. Deze mensen hebben speciale apparatuur en stappen die ze volgen om het asbest op een veilige manier te verwijderen. Bovendien bescherm je jezelf tegen de schadelijke stoffen die vrijkomen bij het verwijderen van asbest.

 

Ben je benieuwd naar meer veranderingen op vlak van wonen in 2023? Ontdek dan alle nieuwe woningveranderingen.