10 verplichte attesten voor verkoop van je huis of appartement

Banner Appartement - 10 Verplichte attesten bij de verkoop van je huis of appartement

Verkoop je binnenkort je woning? Dan zijn er 10 verplichte attesten die je moet voorleggen aan de koper. Breng ze zelf in orde of laat het in orde brengen door je notaris of makelaar. Ontdek de 10 belangrijkste attesten voor de verkoop van je huis of appartement.

Asbestattest

Het asbestattest is verplicht als je woning voor 2001 gebouwd is. Ook bij de verhuur van een woning ben je verplicht het asbestattest te bezorgen aan de huurder. 

Bij verkoop van je woning beslist de notaris op welk moment je het attest overdraagt. Meestal is dit tijdens het compromis (de overdrachtsovereenkomst).

Hoe je een asbestattest aanvraagt en hoeveel het kost, vind je in ons artikel: Het verplichte asbestattest.

Bodemattest

Het bodemattest is verplicht bij de verkoop van elke grond, huis en appartement. Het bodemattest toont aan of de bodem waarop je woning is gebouwd niet verontreinigd is. De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) reikt bodemattesten uit.

Als verkoper ben je verantwoordelijk om een geldig bodemattest voor te leggen. Je vraagt dit aan bij de OVAM of bij je notaris.

Bij de OVAM vraag je het bodemattest online aan of via de post. Lees hoe je dit doet in het artikel van OAM Vlaanderen: Hoe vraag ik een bodemattest aan?

Certificaten en rapporten van de stookolietank

Je stookolietank moet het goedgekeurd zijn door een erkende technicus of milieudeskundige. De laatste certificaten en rapporten van je stookolietank zijn verplicht om voor te leggen aan de koper via de notaris. Dit hoeft uiteraard enkel als je je huis of appartement met stookolie verwarmt. Men noemt stookolie ook wel gasolie, mazout of huisbrandolie. Het is niet verplicht om een nieuw herkeuringsattest aan te vragen voor de verkoop van de woning. Ben je de laatste attesten en rapporten kwijt? Vraag in dat geval wél een nieuw herkeuringsattest aan!

Let op: Is je bovengrondse stookolietank, kleiner dan 5.000 kg of 6.000 liter? Dan is periodieke controle en dus herkeuring niet verplicht. Hier is keuring enkel nodig bij het plaatsen van de tank.

Tijdens de herkeuring bekijkt een erkend technicus of erkende milieudeskundige de stookolietank na: Voldoet de tank nog aan de verplichtingen van onderhoud en kwaliteit? Is er geen kans op verontreiniging buiten de tank?

Na de keuring ontvang je een certificaat dat je aan de koper bezorgt via de notaris. De erkende controleur geeft je installatie een groene, oranje of rode dop of merkplaat. Deze kleuren weergeven of je tank voldoet aan de wettelijke verplichtingen:

 

Op het stookolietank certificaat en de dop staan:

  • de datum van controle.
  • de naam en erkenningsnummer van de erkende controleur.
  • de datum van de eerstvolgende controle.

Ontdek hier:

 

Energieprestatiecertificaat (EPC)

Het ondertekend EPC voorleggen, is verplicht bij verkoop van elk huis of appartement. Dit geldt ook voor verhuur en zelfs bij verkoop zonder publiciteit. Het energieprestatiecertificaat geeft aan hoe energiezuinig je woning is. Bij nieuwbouwwoningen in Vlaanderen met een bouwaanvraag die sinds 2006 is ingediend, is het verplicht om het E-peil te vermelden.

De EPC-score bevat een energielabel van een F tot een A+. Het EPC bevat ook tips en aanbevelingen hoe je het label verbetert. Deze tips zijn handig als je pand een slecht energielabel krijgt (label E of F), want het is verplicht om een aangekochte woning met label E of F te laten renoveren binnen 5 jaar na aankoop. Je woning moet dan minstens EPC-score D behalen.

Ontdek hier:

 

EPC kwijt?

Als het EPC kwijt bent, raadpleeg dan de Woningpas van jouw huis of appartement. Als je woning een EPC heeft, maar je ze niet in de Woningpas vindt, contacteer dan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) via het contactformulier. Upload bewijs dat je eigenaar bent van het huis of appartement (met bv. een kopie notariële akte, kopie attest onroerende voorheffing).

In beide gevallen krijg je een kopie van je EPC, die niet ondertekend is door de Energiedeskundige. Contacteer de Energiedeskundige die het EPC opmaakte en vraag voor een ondertekende kopie.

Informatie over de erfgoedwaarde

Je bent verplicht om de koper te melden of de woning voorkomt in het inventaris van onroerend erfgoed of het gebouw beschermd is.

Kadastraal uittreksel

Bezorg de koper of notaris het kadastraal uittreksel. Hierin vind je alle informatie over het perceelnummer, het bouwjaar van het gebouw, de exacte oppervlakte, ligging en grenzen van het perceel en het kadastraal inkomen.

Vraag het kadastraal uittreksel aan via de website van MyMinfin. Klik bij ‘Mijn woning en mijn onroerende goederen’ op ‘Een kadastraal uittreksel aanvragen’. Doorloop de stappen.

Let op: Het kadastraal uittreksel aanvragen, is niet altijd gratis. Check de prijzen op de website van FOD Financiën.

Keuringsattest van de elektrische installatie

Je bent verplicht een keuringsattest van de elektrische installatie voor te leggen aan de koper. Bij verkoop van het pand mag het attest zowel positief als negatief zijn. Bij een negatief attest moet de koper de elektrische installatie laten herkeuren binnen 18 maanden en een positief attest voorleggen.

Bij elke ingebruikstelling, wijziging, uitbreiding of verzwaring moet de elektrische installatie gekeurd worden. Een erkende organisatie zoals Vinçotte voert de elektrische keuring uit en bezorgt jou het verslag.

Postinterventiedossier (PID)

Het verplicht is om een postinterventiedossier voor te leggen bij verkoop van je huis of appartement. In dit dossier vind je alle informatie terug over de gebruikte bouwmaterialen en de technische gegevens over de structuren van het gebouw. Een aangewezen veiligheidscoördinator maakt het PID op en vult dit aan tijdens de werken. Lees hier het artikel Wie is de veiligheidscoördinator bij bouwwerken?

Het PID is verplicht:

  • Als de bouw van je huis of appartement gestart is na 1 mei 2001.
  • Als één of meer aannemers werken hebben uitgevoerd na 1 mei 2001.

 

Het PID bevat:

  • plannen en tekeningen van de structuur van het huis of appartement.
  • plannen en tekeningen van de technische installaties (HVAC, elektriciteit, sanitair, …).
  • aanduidingen van leidingen voor gas, water, elektriciteit, ventilatie etc.
  • aanduidingen van verborgen gevaren.
  • een lastenboek met overzicht van alle gebruikte materialen en producten.
  • namen en contactgegevens van: de architect, veiligheidscoördinator en hoofdaannemers.
  • instructies voor verder onderhoud, herstelling, verbouwing en ontmanteling van het pand en de bijhorende technische installaties.
  • optioneel: aankoopfacturen en garantiebewijzen.

 

Stedenbouwkundig uittreksel

Je bent verplicht het stedenbouwkundig uittreksel voor te leggen. Dit mag niet ouder zijn dan 1 jaar op het moment van de verkoop. Het stedenbouwkundig uittreksel bevat alle info over je woning en de bijhorende grond, van vergunningen tot mogelijke bouwovertredingen. Het uittreksel overhandig je aan de koper en mag niet ouder zijn dan 1 jaar op het moment van de verkoop. Vraag het stedenbouwkundig uittreksel tijdig zelf of via je notaris aan bij het gemeentehuis.

Overstromingsgevoeligheid

Verkoop je een woning dat zich in een overstromingsgevoelig gebied bevindt? Dan meld je dit ook verplicht aan de koper. Je vindt alle info zelf makkelijk terug via waterinfo.be waar je documenten over een bepaald perceel opzoekt en downloadt. Deze informatie vermeld je daarnaast ook altijd op immowebsites of andere zoekertjes.

Banner Appartement - 10 Verplichte attesten bij de verkoop van je huis of appartement - keuring

 

Bronnen: All-in Tank Service, Dewaele, Notaris, VlaanderenVastgoedadvies De Rick

 

Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:

Luyckx, S. (2024, 2 februari). 10 verplichte attesten voor verkoop van je huis of appartement. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/10-attesten-voor-de-verkoop-van-je-woning