Huurcontract

Sta je op het punt om een appartement te huren? Of wil je een eigen woning verhuren? In beide gevallen moet er een huurcontract opgesteld worden. Zo’n huurovereenkomst moet in lijn liggen met de huurwetgeving en moet je altijd registreren. Dankzij onze checklist zie je niets over het hoofd!

Stap 1: Het huurcontract opstellen

Een huurcontract is een belangrijk bewijs dat dient als houvast als er bijvoorbeeld een geschil ontstaat met je (ver)huurder. Moest het geschil ooit voor de rechter komen, kan jouw huurovereenkomst doorslaggevend zijn voor de uitkomst. Een deel van het huurcontract kan je zelf bepalen, maar verder moet het in lijn zijn met de huurwetgeving.

Belangrijke elementen uit de huurwet:

  • De huurprijs van het pand moet door de verhuurder openbaar geafficheerd worden.
  • Het is verplicht om de huurprijs en de huurtermijn in het contract vast te leggen.
  • De verhuurder moet het contract laten registreren.
  • De huurder betaalt een huurwaarborg van twee maanden huur.
  • Bij de start van het huurcontract is het verplicht om een gedetailleerde inventaris of plaatsbeschrijving van het pand op te maken en samen met het huurcontract te laten registreren.

Klaar om het huurcontract op te stellen? Gebruik een modeldocument van de Huurdersbond als voorbeeld of stel eigenhandig huurovereenkomst op.

Stap 2: Huurcontract nalezen en ondertekenen

Als huurder is het enorm belangrijk om het huurcontract goed na te lezen voor je het ondertekent. Zo vermijd je discussies tijdens de huurperiode of wanneer je de huur wilt opzeggen.

Stap 3: Registratie huurcontract

Is de huurovereenkomst klaar en ondertekend? De verhuurder is verplicht om het huurcontract binnen de twee maanden na de ondertekening te registreren. Die registratie is volledig gratis en kan op twee manieren:

Wat als de verhuurder het huurcontract niet registreert?

Als de verhuurder het contract niet registreert, heeft dat gevolgen voor de huurder:

  • De huurder kan een contract van negen jaar beëindigen zonder opzegtermijn of opzegvergoeding.
  • Bij verkoop van de woning kan de nieuwe eigenaar de huurder uit het huis zetten, zelfs als die er minder dan zes maanden woont.

Stap 4: Plaatsbeschrijving of inventaris opmaken en registreren

Een plaatsbeschrijving is een document waarin de staat van de verschillende ruimtes van je woning nauwkeurig wordt beschreven. Zijn er gebreken zoals barsten, krassen of loshangende plinten? Dan vermeld je dat in de plaatsbeschrijving. Zo vermijd je achteraf discussies. Een inventaris van al wat zich al bevindt in de woning voor een huurder er intrekt maakt deel uit van de plaatsbeschrijving.

Zo’n plaatsbeschrijving en inventaris kan zowel door de partijen zelf als door een expert opgesteld worden. De huurder en verhuurder komen daarin samen overeen. Doe je een beroep op een expert? Dan betaalt elke partij de helft van de kosten. Gemiddeld kost een plaatsbeschrijving door een expert zo’n 300 euro.