Thuiswerken is sinds 2020 ingeburgerd. Richt je home office productief in. Ontdek 6 tips die jouw thuiswerkplek een ergonomisch én esthetisch geheel zal maken.
1. Investeer in ergonomie
Voorkom nek-, rug- en polsklachten:
- Gebruik polssteunen als je regelmatig last krijgt van je polsen. Vermijd polsbuigingen en gebruik een verticale muis.
- Ga regelmatig rechtstaan. Probeer elke 30 minuten te bewegen. Loop een rondje, zet een koffie en stretch je spieren.
- Overweeg om te investeren in een zit-sta-bureau die je in hoogte kan verstellen (manueel of elektrisch). Men raadt aan om 2,5 uur per dag rechtopstaand te werken.
- Kies een bureaustoel waarin je mooi rechtop zit. Investeer in een bureaustoel die je rug voldoende ondersteunt tijdens een volledige werkdag. Zorg dat de stoel in hoogte verstelbaar is zodat je je benen in een hoek van 90 graden op de grond kan zetten. Probeer hem bij voorkeur uit in de winkel. Geraak je niet aan de grond? Gebruik dan een voetensteun, bv. Ikea DAGOTTO.
- Plaats je computer-/laptopscherm zo dat de bovenkant ervan op jouw ooghoogte is. Zo hoef je je nek niet veel te buigen. Gebruik een laptopstandaard, bv. Ikea SIGFINN, in combinatie met een extern toetsenbord en externe muis.

2. Zorg voor natuurlijk licht
Kies een plek met voldoende daglicht om vermoeide ogen te voorkomen:
- Maak je ramen regelmatig schoon voor een betere lichtinval.
- Zorg ervoor dat struiken, bomen of andere objecten geen schaduw werpen op je ramen. Snoei waar nodig om lichtinval te verbeteren.
- Hang spiegels tegenover ramen of in hoeken waar licht minder goed komt. Ze weerkaatsen daglicht en verlichten zo ook donkere delen van de kamer.
- Gebruik lichte, doorzichtige gordijnen of jaloezieën in plaats van zware, dikke stoffen. Dit zorgt voor privacy zonder het daglicht volledig te blokkeren.
- Kies voor lichtgekleurde muren, plafonds en meubels. Deze reflecteren daglicht en maken de ruimte helderder zonder extra verlichting nodig te hebben.
- Plaats je bureau zo dicht mogelijk bij het raam om maximaal te profiteren van daglicht. Zorg dat het licht van opzij komt (links of rechts), niet recht van voren of van achteren, om reflecties op je scherm te vermijden. Zie je toch zonnereflectie op je scherm? Hang dan gordijnen op.

3. Voorzie de basisbenodigdheden
Vind de perfecte balans tussen een home en office. Een te groot thuisgevoel leidt je snel af. Een exacte kopie van je kantoor is een te grote investering. Hier zijn minimale items die je nodig hebt voor een productieve home office:
- Een (zit-sta-)bureau.
- Een ergonomische bureaustoel met armleuningen.
- Een werklaptop.
- Een laptopstandaard.
- Een scherm van minimaal 21 inch. Een extra scherm is ideaal als je veel moet multitasken (bv. voor administratie, marketing, IT etc.).
- Een extern toetsenbord.
- Een externe (ergonomische) muis.
- Een bureaulamp voor donkere dagen.
- Kabels: oplaadkabels, hdmi-kabels, usb-a-, usb-c-kabels etc.
- Kleine kastjes, planken, lectuurbakken, sorteerbakken, etc.

4. Hou je werk en privé gescheiden
- Minimaliseer overuren.
- Hou jezelf aan vaste werktijden.
- Plan vooraf pauzes in om structuur te behouden.
- Zelfdiscipline is essentieel. Hou je aan je eigen regels.
- Trek werkkledij aan als je thuiswerkt. Dit helpt je om mentaal “in the game” te komen.
- Creëer een fysieke scheiding tussen je werkplek en privéruimte. Gebruik geen plekken zoals de eettafel. Zo voorkom je ook dat je extra tijd moet spenderen aan het verhuizen van je home office spullen.

5. Breng de “home” in home office
Creëer een home office waarin je je thuis voelt met een aantal persoonlijke items. Dit positieve gevoel draagt bij aan je productiviteit:
- Voeg kleur toe met een verse bos bloemen of een bloemstuk.
- Schilder vrolijke kleuren in je interieur met een accentmuur.
- Maak er een gewoonte van om je werkplek elke dag op te ruimen.
- Minder rommel zorgt voor een betere focus en geeft een kalmer gevoel.
- Zet een zachte playlist op met bijvoorbeeld lo-fi, jazz of natuurgeluiden.
- Zet een fotolijstje van familie, vrienden of een fijne vakantie op je bureau.
- Kies voor bureaulampen of staande lampen met warm, zacht licht in plaats van wit, fel licht.
- Kies voor een stijlvolle leren of stoffen onderlegger om je werkplek er mooier uit te laten zien.
- Gebruik kaarsen, planten, kunstwerken of souvenirs om je werkplek een persoonlijke touch te geven.
- Zet een paar planten neer zoals een pothos, sanseveria of monstera om je ruimte fris en levendig te maken.
- Investeer in een coffee corner. Plaats een tafeltje of bar cart met daarop je koffiemachine, inclusief mooie kopjes, fraaie lepeltjes en lekkere koekjes.

6. Minimaliseer afleiding
Als je home office in een aparte ruimte is:
- Gebruik deurstrips of plaats een tapijt om geluid te dempen.
- Zet een noise-cancelling koptelefoon op voor extra concentratie.
- Zet je privéapparaten op stil tijdens je werktijd: telefoons, laptops, thuiscomputers etc.
- Houd je bureau opgeruimd en richt je ruimte minimalistisch in om focus te bevorderen.
- Zorg ervoor dat huisgenoten weten dat je aan het werk bent en niet gestoord wil worden. Hang eventueel een “NIET STOREN”-bordje aan je deur.
- Verberg persoonlijke apparaten. Leg je telefoon buiten handbereik of gebruik focus-apps om afleidende meldingen te blokkeren.
Als je home office in een gedeelde ruimte is:
- Geef je grenzen aan bij je huisgenoten of familie. Vertel ze wat je werkuren zijn. Gebruik eventueel een signaal om aan te geven als je niet gestoord wil worden (bv. hang een bordje met “NIET STOREN” aan de muur, dat je kan omdraaien).
- Creëer een afgebakende werkplek. Gebruik een kamerverdeler, boekenrek of gordijn om een scheiding te maken tussen werk- en leefruimtes.
- Bewaar je werkspullen in een opbergbox of lade als je klaar bent met werken, zodat je visueel loskomt van je werk.
- Gebruik achtergrondgeluiden. Zet rustgevende muziek of white noise aan via een koptelefoon om je te concentreren en storend geluid te maskeren.
- Als stilte essentieel is, draag je best oordoppen om je af te zonderen van huiselijke geluiden.
- Probeer niet te werken in gedeelde ruimtes tijdens piekmomenten. Werk wanneer het rustiger is in huis, bv. als anderen buitenshuis zijn.
6.1. Hoe maak je een afgebakende werkplek in een gedeelde ruimte?
- Gebruik fysieke afscheiding:
- Zet een boekenkast of een plantenrek tussen je werkplek en de rest van de ruimte.
- Hang een gordijn of doek op als flexibele afscheiding die je eenvoudig kunt weghalen of opzij kunt schuiven.
- Plaats een kamerverdeler om een visuele en fysieke grens te trekken tussen je werkplek en de rest van de kamer.
- Kies compacte meubels:
- Investeer in een inklapbaar bureau dat je aan de muur bevestigt.
- Gebruik meubels met een dubbele functie. Zo is een bijzettafel eventueel ook een bureau.
- Gebruik visuele afscheiding:
- Leg een tapijt of vloerkleed onder je bureau.
- Decoreer je werkplek met kleuren, verlichting of accessoires die anders zijn dan de rest van de ruimte.
- Gebruik bakken, kasten of een trolley om al je werkmateriaal na werktijd uit het zicht te bewaren.

Wil je dit artikel als bron vermelden? Gebruik dan:
Biets, R. (2024, 25 november). Je home office inrichten: 6 tips. Appartement.be. Geraadpleegd op (datum XX/XX/202X), van https://www.appartement.be/6-tips-voor-het-inrichten-van-je-home-office/
Gerelateerde artikels: