Huurder of verhuurder: wie betaalt wat?

Kapotte boiler? Een gevel die een likje verf nodig heeft? Als je een woning huurt, is het niet altijd duidelijk wie welke kosten moet betalen. Hier vind je een handig overzicht van wie verantwoordelijk is voor welke kosten.

Algemeen

Algemeen geldt dat de verhuurder een verhuurd goed in goed onderhouden staat aan de huurder moet afleveren en het tijdens de duur van de huurovereenkomst in die staat moet onderhouden. De verhuurder moet dan ook de nodige herstellingen uitvoeren die niet onder het “normale onderhoud ten laste van de huurder” vallen. Als huurder moet je nooit instaan voor herstel van slijtage door ouderdom of schade die je woning opliep door overmacht.

Hieronder vind je een overzicht van welke kosten doorgaans voor de huurder of de verhuurder zijn. Let wel: volgens de woninghuurwet ben je vrij om in je huurcontract vast te leggen welke kosten en lasten de verhuurder kan aanrekenen. Lees dus zeker je contract zorgvuldig na.

Kosten voor de huurder

Huurder verantwoordelijk

Als huurder ben je verantwoordelijk voor:

  • Het onderhoud van de tuinDenk aan de haag scheren, het gras afrijden, onkruid wieden, het mos tussen de tegels wegschrapen… Groene vingers of niet, als huurder zijn die taken jouw verantwoordelijkheid.
  • De stoep proper en sneeuwvrij houdenWitte Kerst? Neem alvast de sneeuwschop bij de hand! Hetzelfde geldt bij een winderige herfst of wanneer een hond net voor jouw huis een cadeautje achterlaat. Als huurder ben jij immers verantwoordelijk voor het voetpad voor jouw woning.
  • Het onderhoud van de vloeren, de muren en de plafondsVlekken, gaten of krassen in de vloer? Die kosten zijn voor de huurder. Dat geldt ook voor loshangende of beschadigde plinten, schade aan de bepleistering van de woning, schimmel op de muur door vocht of putten in het plafond.
  • De herstelling van gebroken ruiten – Tenzij je ruiten gebroken zijn door overmacht (denk bijvoorbeeld aan een ontploffing of inbraak), betaal jij de herstelling.
  • Reiniging van de schouwJe bent verplicht om de schouw van je huurwoning jaarlijks te laten reinigen. Trekt de schoorsteen niet meer, maar liet je ze wel al reinigen in hetzelfde jaar? Dan zijn de kosten voor de verhuurder.
  • Onderhoud van de verwarmingsketel – De tweejaarlijkse controle van de boiler of de geiser neemt de huurder voor zijn/haar rekening. Is er schade aan (onderdelen van) de boiler door vorst of door een fout van de huurder, dan draait de huurder op voor de herstellingskosten.
  • De herstelling van lekkenVerkalking van de kraan, loszittende en kapotte onderdelen en lekken vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder. Komt er een loodgieter of klusjesdienst langs voor herstellingen daarvan? Dan betaalt de huurder dus. Dat geldt niet voor lekken die het gevolg zijn van ouderdom, in dat geval zijn de kosten voor de verhuurder.
  • De herstelling van verstoppingenIs jouw lavabo, bad, douche… verstopt door bijvoorbeeld haren, etensresten, olie of vetten? Dan betaal jij als huurder de kosten voor de loodgieter. Dat geldt ook voor de riolering.
  • Standaard onderhoud van elektrische installaties – Lampen, schakelaars, elektrische leidingen, zekeringen… vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder. Voor een kapotte lamp, een beschadigde elektrische leiding of een zekering die defect is door foutief gebruik betaalt die dus de herstellingskosten.
  • Nieuwe batterijen voor de rookmelders – Het klinkt mogelijks als iets banaals, maar ook de rookmelders worden gebruikt door de huurder. Daarom zijn de batterijen op kosten van de huurder. De onderhoudskosten zijn dan weer voor de verhuurder.
  • Maandelijkse kosten voor gedeelde ruimtes – In een appartementsgebouw betaalt de huurder mee voor het licht, de verwarming en het onderhoud van de traphal, de gedeelde inkom en bergruimte.
  • Nutsvoorzieningen – De factuur voor gas, water en elektriciteit in de woning en de kosten voor de afvalophaling neemt de huurder voor zijn, haar of hun rekening.

Kosten voor de verhuurder

Verhuurder verantwoordelijk

Als verhuurder ben je verantwoordelijk voor:

  • GevelwerkenAlle kosten voor herstellingen aan de gevel van een huurwoning, zijn voor de rekening van de verhuurder. Dat geldt natuurlijk niet wanneer de huurder de schade met opzet heeft toegebracht. Denk maar aan gaten boren, de gevel zelf schilderen of plantenbakken bevestigen.
  • Dakwerken of werken aan de schouwVerouderde dakgoten, een kapotte regenpijp of losse dakpannen zijn allemaal kosten voor de verhuurder. De verhuurder is ook verantwoordelijk voor de kosten aan de schouw. De huurder moet er enkel voor zorgen dat de schouw jaarlijks gereinigd wordt.
  • Kosten aan het balkon en traliewerkStukken beton of tegels die losgekomen of gebarsten zijn en verouderd of versleten traliewerk is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
  • Schilderwerken aan de buitenkant van de woning – Heeft de huurwoning dringend nood aan een likje verf? Dat moet de verhuurder zijn verfborstel boven halen of een schilder laten langskomen.
  • Grote herstellingen aan vloeren en plintenZijn er scheuren in de vloer gekomen door verzakking? Of is de vloer omhoog gekomen? Dan moet de verhuurder dit (laten) herstellen. Voor plinten die loshangen door uitzetting of opstijgend vocht geldt hetzelfde.
  • Grote herstellingen aan dorpels, tabletten en vensterbankenBij gebarsten of loskomende dorpels, tabletten en vensterbanken draait de verhuurder op. Ook wanneer dorpels of tabletten verouderd en versleten zijn is dat het geval.
  • Vervanging van installaties zoals verwarming, gasleidingen en elektriciteitsleidingenIs de verwarmingsinstallatie, een gasleiding of elektriciteitsleiding toe aan vervanging? Dan moet de verhuurder daarvoor zorgen. Dat geldt ook wanneer er iets mis is met je zekeringskast: denk maar aan een kapot deurtje, een defecte hoofdschakelaar, een kapotte differentieelschakelaar of als er verlies zit op de elektrische leidingen.
  • Herstelling van beerputten, rioleringen, waterputten, buizen…Beerputten en rioleringen kunnen veel overlast met zich meebrengen. Denk maar aan geurhinder door een kapot putdeksel of een verstopping. Zulke problemen moeten opgelost worden door de verhuurder. Dat geldt ook voor verzakte leidingen onder de grond of constructiefouten.
  • Problemen met sanitaire toestellenProblemen als elektriciteit op de kranen, verstopping door ondergrondse breuken of slechte constructies, een lek waar je niet bij kunt, geurhinder bij het toilet… vallen onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Ook problemen met het sanitair die het gevolg zijn van veroudering of problemen met de boiler moeten door de verhuurder opgelost worden.
  • Kosten van een tussenpersoon – De tussenkomst of dienst van een makelaar of immokantoor bij de verhuur van een pand,  wordt door de verhuurder betaald.
  • Onroerende voorheffing – Een jaarlijkse gewestelijke belasting op onroerende goederen. Deze belasting wordt berekend op je kadastraal inkomen. Deze kost neemt de verhuurder op zich.

Gedeelde kosten

Huurder of verhuurder

Er zijn ook enkele gedeelde kosten, de verdeling hiervan wordt best in het huurcontract opgenomen:

  • Periodiek onderhoud –  Onder deze term vallen onderhoudskosten aan gebouwen of installaties. Onderhoud van bouwkundige zaken herhaalt zich één keer per jaar. Voor andere installaties betekent dit een herhaaldelijk onderhoud van één keer per week tot enkele keren per jaar.  Hierbij is de verdeling 50/50. Een voorbeeld van een periodiek onderhoud kan het nazicht van de lift zijn.
  • Syndicus –  Een syndicus voert taken uit die zowel van belang kunnen zijn voor de huurder als de verhuurder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bijmaken van een sleutel voor de huurder. Er wordt geopteerd voor een forfaitaire verdeling van de kosten. Dit wordt vooraf vastgesteld in het huurcontract. 
  • Conciërge – Als er een conciërge aanwezig is in het appartementsgebouw, kunnen de kosten hiervoor tot 75% aan de huurder aangerekend worden. De conciërge moet daadwerkelijk taken uitvoeren ten diensten van de huurders en de andere bewoners.

Nog geen antwoord gevonden op jouw vraag? Bekijk dan zeker eens de ZieZo-brochure van de provincie Vlaams-Brabant. Daarin vind je een uitgebreider overzicht.

Wil je je als huurder behoeden voor grote kosten door mogelijke schade tijdens de huurtermijn? Dan kan je best een huurdersaansprakelijkheidsverzekering nemen.

Author
Follow us

Aanbevolen voor jou