Het verloop van de aankoop van een woning in 5 stappen

Hoe verloopt de aankoop van een woning? - Appartement.be

Ben jij van plan een woning te kopen maar heb je geen idee hoe dit in zijn werk gaat? Wij hebben het proces rond de aankoop van een woning duidelijk samengevat.

 

Stap 1: Bepaal je budget

Alles begint bij het bepalen van je budget, dat doe je samen met bank of kredietmakelaar. Vergeet niet om ook extra kosten ook in rekening te brengen:

  • registratiekosten
  • aktekosten
  • ereloon notaris
  • onroerende voorheffing
  • BTW
  • renovatiekosten
  • verhuiswagen
  • meubels
  • gemeenschappelijke kosten

 

Stap 2: ga op zoek naar je droomwoning

Eens het budget is bepaalt, kan de zoektocht naar jouw droomwoning beginnen. Er zijn verschillende kanalen waar je advertenties kunt vinden, zoals onze online zoekpagina, websites van lokale makelaars en regionale kranten. Vraag ook je familie en vrienden om uit te kijken naar mogelijkheden. Als je een specifieke buurt in gedachten hebt, is het een goed idee om daar af en toe rond te rijden. Misschien ontdek je wel je droomhuis voordat er een advertentie wordt geplaatst! Op die manier krijg je meteen een gevoel voor de sfeer van je toekomstige buurt.

Heb je een aantal kanshebbers gevonden? Neem dan contact op met de eigenaar of de makelaar voor een bezichtiging. Bereidt je bezoek goed voor. Denk na over mogelijke vragen:

  • wat zijn de vaste kosten van de woning?
  • hoeveel bedraagt de EPC-waarde?
  • welke isolatiematerialen werden er gebruikt?
  • zijn er mogelijke gebreken?
  • zijn alle attesten in orde?
  • waar komt de zon op?
  • hoe is de relatie met de buren?
  • wanneer is de woning vrij?
  • mag de woning nog uitgebreid worden?
  • waarom staat de woning te koop
  • zijn er al renovatiewerken uitgevoerd?

Beschik je zelf over weinig technische kennis? Neem dan zeker een familielid of expert mee om de structuur van het pand te bekijken.

 

Stap 3: Een bod uitbrengen

Heb je je droomwoning gevonden? Dan is de volgende stap een bod uitbrengen. Tegenwoordig moet je dit niet meer schriftelijk doen. Een e-mail of SMS versturen is ook bindend.

Bied je toch graag schriftelijk? Denk dan zeker aan volgende zaken:

  • Je moet het adres, de prijs, de geldigheidsduur van het bod, … vermelden.
  • Het bod dat je uitbrengt, bindt jou aan de verkoper voor de duur die je hebt opgegeven.
  • Gaat de verkoper akkoord en ondertekent hij/zij het bod, dan is de verkoop definitief. Het bod kan je op dat moment niet meer intrekken.

Heb je de perfecte woning gevonden, maar beschik je niet over het gevraagde bedrag? Dan kan je de verkoper vragen of je een optie mag nemen op het huis. Dat betekent dat de verkoper de woonst binnen een bepaalde periode niet aan iemand anders zal verkopen (dit is vaak één of twee weken). De verkoper heeft de mogelijkheid om een borgsom te vragen. Zo weet hij/zij dat jij het zeker meent. Mocht je later het huis toch niet kopen, dan geldt deze borg als schadevergoeding.

TIP: een optie zet je best op papier.

compromis sluiten

Tip 4: Verkoopvoorwaarden opmaken

Nadat je bod is goedgekeurd moeten de verkoopvoorwaarden vorm krijgen. Je kan dit meestal een maand na de aanvaarding verwachten. Zodra jij en de verkoper het eens zijn over de verkoopmodaliteiten, wordt de voorlopige of onderhandse verkoopovereenkomst – ook wel compromis genoemd – opgesteld. Het woord ‘voorlopig’ is erg misleidend. De overeenkomst is namelijk net definitief én bindend voor beide partijen.

Wat vind je onder andere terug in een verkoopovereenkomst?

  • het kadastraal inkomen van je woning;
  • de verhuisdatum;
  • de vermelding of de verkoop aan btw onderworpen is;
  • je burgerlijke status;
  • de opschortende voorwaarden (eventueel);

Tip 5: Authentieke akte

Als je de authentieke akte – ook wel de notariële akte genoemd – laat opstellen, kunnen zowel jij als de verkoper niet meer afwijken van het compromis. De notaris zal deze akte maximaal 4 maanden na de compromis opstellen. Dit betekent het verlijden van de akte.

Je kan samen met de verkoper een notaris kiezen of elk apart een notaris onder de arm nemen. Bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst, spreek je samen met de verkoper een datum af waarop jullie de authentieke verkoopakte zullen tekenen.

Wat doet een notaris precies?

Een notaris controleert of de overeenkomst voldoet aan al de voorwaarden. Hij/Zij moet aanwezig zijn wanneer je de notariële akte tekent en zorgt ervoor dat alles volgens de wet verloopt. Vervolgens betaal je de aankoopsom en ben je de eigenaar van de woning. Alvast proficiat met de aankoop van een woning!

Wanneer ontvang je de sleutel?

Het liefst ontvang je zo snel mogelijk de sleutel om nog eens een kijkje te nemen en misschien al kleine werken uit te voeren. Wanneer de notariële akte wordt verleden, ontvang je als koper de huissleutel. Houd er rekening mee dat er tussen het ondertekenen van het compromis en het verlijden van de akte maximaal 4 maanden kan zitten. Indien de verkoper langer in het huis wil blijven, heb jij het recht om daarvoor huur te vragen.

sleutel ontvangen

Wens je toch eerder de sleutel? Dan kan je onderlinge afspraken maken met de verkoper. Maak met de verkoper duidelijke afspraken en zet deze op papier. Wat kan je best noteren in deze onderlinge afspraak?

  • de staat van de woning op dit moment;
  • afspraken rond eventuele schadegevallen;
  • informatie over de brandverzekering;
  • het overnemen van de meterstanden;

En tot slot: verhuizen maar! Na de aankoop van je woning is het tijd om in te pakken. Heb je onze tips & tricks al bekeken voor een vlotte verhuis?

verhuizen